söndag 6 mars 2011

LCHF-bröd

Jag har länge tänkt prova att göra "LCHF-bröd" och dag blev det äntligen slag i saken. Jag älskar mackor och även om jag insåg att detta inte skulle kunna jämföras med ett riktigt gott bröd så kände jag att jag måste kolla....
Här ligger bröden och gottar sig i ugnen. Ser fint ut, eller hur? Så här långt saknades bara den härliga doften som brukar infinna sig vid brödbak. Luktade nada.


Här är brödet färdigt och ser inte riktigt lika kul ut.

Halva satsen fick bli lite hårdare kex som såg ut så här.

Så en bild på ett färdigt kex med en bit smarrig serranoskinka.

Betyget då. Som sagt, inte som bröd men jo, funkar nog. De mjuka bröden passar nog bra om man gör egna smarriga hamburgare med god dressing och grönsaker. Som mackor kommer jag inte att äta dessa. Det hårda funkar bättre, kommer nog att infinna sig brevid te-koppen på kvällarna. Dock ska jag prova att krydda lite mer och köpa hem flingsalt som tyvärr inte fanns idag.

4 kommentarer:

Helena - ullvi32 sa...

Ska du aldrig käka vanligt bröd igen? Vad ska jag då bjuda på när du hälsar på :)
Fin bild på pojken din i tidningen!

Ida sa...

Helena: Just nu är det total avhållsamhet som gäller. Annars går det inte. När jag kommer till dig får du bjuda på kaffe!

anna sa...

hur smakar dom egentligen? bröd???

Ida sa...

Anna: De smakar inte bröd men konstitensen är ganska lik. Det smakar en hel del ägg och så kryddor.